W tym artykule napiszemy procedurę, która będzie obracać kwadrat rysowany na canvas.
Na początek zadeklarujmy w public :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
public p1,p2,p3,p4:TPoint; {wierzchołki kwadratu} origin:TPoint; {środek kwadratu} kat : integer; {kąt obrotu} procedure makebox(const origin:TPoint; const angle,side:integer); |
Kwadrat będziemy rysować za pomocą polecenia :
1 |
canvas.polyline([p1,p2,p3,p4,p1] ); |
Punkty p1, p2, p3, p4 to wierzchołki naszego kwadratu. Do odpowiedniego przesunięcia każdego z nich posłużymy się dwiema procedurami. Ta pierwsza będzie wykonywać obrót, następna przesunięcie względem środka kwadratu. Oto one :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 |
procedure rotate(var p:Tpoint; a:real); var t:TPoint; begin t:=P; p.x:=trunc(t.x*cos(a)-t.y*sin(a)); p.y:=trunc(t.x*sin(a)+t.y*cos(a)); end; procedure translate(var p:TPoint; t:TPoint); begin p.x:=p.x+t.x; p.y:=p.y+t.y; end; |
W przypadku Rotate deklarujemy punkt do obrotu(p) oraz kąt wyrażony w radianach (a). Następnie punktowi t przypisujemy wartości punktu p w celu dalszych ich wykorzystania. Teraz posługując się wiedzą matematyczną przemnażamy wartości punktu przez sinus i cosinus kąta oraz zaokrąglamy otrzymane wartości. W przypadku Translate dokonujemy tylko przesunięcie punktu na pozycję na środku formy. Te dwie procedury w zasadzie robią wszystko. Teraz pozostaje ich wywołanie. My posłużymy się taką procedurą :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 |
procedure Tform1.makebox(const origin:TPoint; const angle,side:integer); procedure rotate(var p:Tpoint; a:real); var t:TPoint; begin t:=P; p.x:=trunc(t.x*cos(a)-t.y*sin(a)); p.y:=trunc(t.x*sin(a)+t.y*cos(a)); end; procedure translate(var p:TPoint; t:TPoint); begin p.x:=p.x+t.x; p.y:=p.y+t.y; end; var a:real; w:integer; begin a:=angle*pi/180.0; {zamiana kąta na radiany} w:=side div 2 +2; {środkek kwadratu} {Obracanie i przesunięcie każdego wierzchołka kwadratu} p1:=point(-w,-w); rotate(p1,a); translate(p1,origin); p2:=point(+w,-w); rotate(p2,a); translate(p2,origin); p3:=point(+w,+w); rotate(p3,a); translate(p3,origin); p4:=point(-w,+w); rotate(p4,a); translate(p4,origin); end; |
Teraz w FormActive wpiszmy wartości początkowe :
1 2 3 4 5 6 7 |
origin.x:=Width div 2; origin.y:=Height div 2; makebox(origin,0,width); canvas.Brush.Color := clWhite; |
Zostało nam jeszcze ciągłe rysowanie i obrót kwadratu. W tym celu otwórzmy Timer1, Interval ustawmy na 10, a w OnTimer zapiszmy:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
if kat >360 then kat := 0; inc(kat); canvas.FillRect(rect(0,0,Width,Height)); makebox(origin,kat, Width div 2); canvas.polyline([p1,p2,p3,p4,p1] ); |
Zmieniając różne parametry i dodając więcej kwadratów można uzyskać ciekawe efekty np. stworzyć sześcian