Gry casual, ze względu na dystrybucję drogą elektroniczną, powinny cechować się małą pojemnością plików przy jednoczesnym zachowaniu jakości grafiki i dźwięku. Z tego powodu należy zadbać o odpowiednią kompresję. Szczególnie duże znaczenie ma muzyka, która pochłania ogromne ilości bitów.

Jeśli ktoś tworzy muzykę w standardowych programach (Cubase, Fruity Loops itp.) i nie chce powracać do nieco przestarzałych już trackerów, może użyć formatu OGG Vorbis dla zmniejszenia swoich zasobów. Vorbis to stratny kodek dźwięku, który w połączeniu z kontenerem OGG daje o wiele wyższą kompresję niż popularny format MP3 i o wiele lepszą jakość dźwięku. Format OGG jest obecnie bardzo popularny i można go z łatwością zaimplementować w języku Delphi korzystając z biblioteki OpenAL.

Inną metodą, rozwiązującą problem wielkości plików muzycznych, jest użycie muzyki trackerowej. Proces tworzenia muzyki za pomocą trackerów polega na wpisywaniu nut w ścieżki o ograniczonej długości. Pojedynczy fragment kompozycji, tj. kilka ścieżek odtwarzanych równolegle, to tzw. wzorzec (z ang. pattern), który można umieścić na liście odtwarzania. Na cały utwór składa się więc dowolna ilość wzorców odgrywana kolejno i zapisana do odpowiedniego pliku (formaty .mod, .xm, .s3m, .it). Zaletą nośników (plików) muzyki trackerowej jest jej mała pojemność na dysku, która niestety niesie ze sobą konsekwencję słabszej jakości dźwięku. Jednym ze sposobów na poprawienie jakości jest wykorzystanie wtyczek VST (Virtual Studio Technology). Wtyczki VST można uruchomić w trackerze OpenMPT (ModPlug Tracker), który jest znakomitym zamiennikiem programu Impulse Tracker w nowszych systemach operacyjnych. Zamiast wtyczek VST można również użyć nowatorskiego formatu MO3. Format MO3 łączy w sobie wszystko co najlepsze w kodeku Vorbis i muzyce trackerowej.

Autor: mobilus