Podstawowe informacje na temat DirectX oraz WinApi.
Dlaczego warto programować w czystym DirectX??? Otóż po pierwsze jest to równie proste jak programowanie za pomocą DelphiX czy PowerDrawa(no prawie:). A szybkość i efektowność wzrasta o wiele procent. Takie programowanie z reguły kojarzy się wam z czarną magią. Dlatego połączymy programowanie w czystym DirectX z Windows Api żeby zbytnio nie upraszczać wam tego zadania :). A tak bez jaj to WinApi nie jest takie trudne. W końcu Vcl(czyli to wizualne tworzenie aplikacji) służy głównie do programowania programów a nie do programowania gier i tyle.
Jak ktoś kiedyś napisał To tak jakby używać kombajnu do koszenia trawnika 4×4 metry(co prawda odnosiło się to do DelphiX i PowerDrawa w stosunku do naszych potrzeb, ale Vcl można tak samo przyrównać do WinApi). W końcu do gry wystarczy nam tylko forma której i tak nigdy nie widać. Forma ta powinna tylko zasłaniać pulpit i menu start. Nic więcej. A zrobienie takiej formy w WinApi jest dość proste.
Warto zwrócić uwagę na to że każdy nawet najmniejszy programik w Vcl zajmuje minimum 350 KB podczas gdy w Api może on zająć 13 KB. Napiszmy przykładowy programik w WinApi. Kliknij następująco : File->New->Other->Console Application->OK.
Skasujmy teraz całą zawartość. I napiszmy coś takiego:
1 2 3 4 5 6 7 8 |
program ProjektAPI; uses Windows; begin MessageBox(0, 'Pozdrowienia z WinApi !!!', 'Mój pierwszy program systemu Windows', 0); end. |
Programik ten zajmuje 13,5 KB podczas gdy jego odpowiednik w Vcl zajmuje minimum 350 KB!!! Chyba każdy widzi różnicę. Więc jak??? Zabieramy się za WinApi I DirectDraw??? Jasne, że tak!!!
Autor: HNB