Rekord jest strukturą w skład której mogą wchodzić zarówno zmienne, tablice jak i inne rekordy.
1. Proste rekordy
Spróbujemy stworzyć najprostszy rekord. W jego skład będą wchodzić dwie zmienne liczbowe (integer) oraz tekst (string).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
type TProsty = record X, Y : Integer; Label : String[40]; end; |
Po co nam właściwie rekordy ? np. będziemy pisali grę, gdzie każda jednostka ma swoją pozycję. Aby odczytywać pozycje tych jednostek lub nadawać im pozycje możemy użyć rekordu, w którym będzie wszystko zapisane.
2. Odczytywanie i zapisywanie zmiennych zawartych w rekordach
Utwórzmy w/w rekord oraz zadeklarujmy go :
1 |
var Rec : TProsty; |
Teraz wprowadźmy do niego dane :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
begin Rec.X := 10; Rec.Y :=20; Rec.Label :='Witam'; end; |
3. Bardziej skomplikowane rekordy
Tworzone są w ten sam sposób, ale używają bardziej rozbudowanych elementów składowych. Oto przykład :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 |
type TRodzaj = (ptKomputer, ptMonitor, ptPodzespol); TElement = record Nazwa : String[15]; Opis : String[30]; Cena : Double; case Rodzaj : TRodzaj of ptKomputer: ( CPU : String[10]; Predkosc : String[10]; Dysk_twardy : String[10] ); ptMonitor: ( TYP : String[10]; Kolor : String[5]; Cale : String[5] ); ptPodzespol: ( Dostepny : Boolean; Inne : String[29] ); end; |
—————————– Edit by Integer ————————
Przykładowy Program w Turbo Pascalu obsługujący tabelę rekordów, ale mechanizm i procedury działają też w Delphi. na podstawie forum: https://unit1.pl/index.php?showtopic=1143