Artykuł jest zestawieniem oraz podsumowaniem informacji zawartych w poprzednich lekcjach. Zapraszam do lektury.

1. Na początku utwórz nowy projekt. Umieść na formie komponenty :

Komponent – Proponowana nazwa
DXInput – Ruch
DXSpriteEngine – EngineGry
DXTimer – Czas (Interval 0)
DXDraw – Scena (Align alClient)
DXImageList – ListaGrafiki

Dla wszystkich komponentach w ObjectInspector ustaw DXDraw na Scena.

2. Teraz przejdź do komponentu czas. W ObjectInspector wejdź na zakładkę Events, a następnie kliknij dwa razy w OnTimer. Umieszczamy tam wszystko co ma być wykonywane bez przerwy np. rysowanie obiektów. Dobrze, ujrzałeś pustą procedurę. Wpisz :

Przed poleceniem Scena.Flip umieszczamy wszystkie polecenia np. Aby wyświetlił jakiś tekst :

Polecenie Release służy do odświeżenia sceny, trzeba je umieszczać po zakończeniu korzystania z canvas, w przeciwnym razie komputer się zawiesi ;). Oprócz tekstu można wyświetlić grafikę, jak, to opisałem w tutorialu 5. Po uruchomieniu powinniśmy zobaczyć tekst : www.unit1.pl.

3. Nadszedł czas, aby stworzyć obiekt, którym będziemy poruszać. Najpierw dodajmy grafikę do ListaGrafiki, obojętnie jaki obrazek, ja dodałem narysowane w Paint-cie kółko o rozmiarach 50 x 50, nie zapomnij ustawić w ObjectInspector transparent na True. Obiekt zadeklarujemy po tekście :

Stworzyliśmy Obiekt klasy TImageSprite, przejmujemy polecenie OnMove, które będzie odpowiedzialne za ruch naszego obiektu. Następnie zadeklarujmy nasz obiekt w standardowym var :

Spróbujmy uruchomić nasze coś, musimy ustawić mu wartości początkowe, zrobimy to w OnCreate Form1. W ObiectInspector u góry z listy wybierz Form1, następnie przejdź na zakładkę Events, znajdź OnCreate i kliknij dwa razy, a pojawi Ci się procedura do której zapiszesz :

W ten sposób utworzyliśmy obiekt, ale aby mógł się on przesuwać potrzebujemy procedury OnMove. Tworzymy ją po

A oto jej treść :

Czy wiesz już co wykonuje ta procedura ? Otóż sprawdza, jaki klawisz wybrałeś, jeśli w górę, to pozycję Y zmniejsza o 1, czyli obiekt idzie do góry, jeżeli w dół to obiekt w dół i dalej tak samo. Nie należy zapominać, że przed wykrywaniem kliknięć należy odświeżyć ich rejestrator ( Ruch : TDXInput).

Na zakończenie trzeba wydać polecenia, aby wszystkie obiekty z EngineGry zostały rysowane i wykonały funkcje z OnMove. W tym celu powróćmy do procedury Czas.OnTimer, przed tekstem i Scena.Flip wpisz :

To już wszystko. Oto cały szablon programu :

Autor: Nakiel